Rusza Kulturalny ORLEN. Zgłoś się do programu i oderwij dzieci od ekranów
ORLEN, który dotychczas skupiał się na wspieraniu gwiazd sportu i dużych inwestycji kultury, równoważny swoje podejście i inwestuje w dzieci i młodzież. Jednym z takich działań jest program Kulturalny ORLEN. Zaktualizowana polityka polskiego giganta energetycznego zakłada dofinansowanie sportu amatorskiego, kultury i nauki. A jednym z działań jest program Kulturalny ORLEN.
Sport oraz kultura to od wielu lat główne filary działań sponsoringowych Grupy ORLEN. W tej pierwszej dziedzinie spółka w ostatnim czasie koncentrowała się jednak przede wszystkim na wspieraniu profesjonalnych zawodników, klubów i związków sportowych. Indywidulane umowy z koncernem podpisało ok. 100 sportowców, ponad 70 drużyn i kilkanaście związków. Teraz środek ciężkości ORLEN przekierowuje na wsparcie sportu amatorskiego i młodzieżowego. To odpowiedź rodzimego giganta energetycznego na rosnące problemy z otyłością, zwolnieniami z lekcji wychowania fizycznego i powszechnie malejącym zainteresowaniem uprawianiem sportu wśród polskich uczniów.
Co więcej, ORLEN mocno stawia na upowszechnianie kultury wśród dzieci i młodzieży. To odpowiedź na problemy, z jakimi mierzą się młodzi. A ci skarżą się na przeciążenie obowiązkami, samotność i brak przestrzeni do samorealizacji. Mają też niską samoocenę, wielu brakuje energii do działania.
Kultura zamiast ekranu
Młodzi chcą i lubią spędzać czas z rówieśnikami. I to napawa optymizmem. Ważne jest jednak to, czym ten czas wypełniają. ORLEN chce oderwać dzieci i młodzież od smartfonów i komputerów. Uzależnienie cyfrowe to bowiem równie poważny i stale rosnący problem. Według raportu przygotowanego przez platformę Novakid, odsetek uczniów oglądających bajki, kreskówki i inne formy wideo przez ponad 6 godzin tygodniowo w ostatnich dwóch latach wzrósł ponad dwukrotnie. W 2022 r. było to 16 proc. dzieci, a w 2024 r. już 34 proc. Więcej młodych spędza też czas przy grach komputerowych – tu mówimy o wzroście z 8 do 24 proc. oraz na przeglądaniu internetu – o 22 proc. z 3 proc. w 2022 r.
ORLEN chce pokazać uczniom, że wolny czas można spędzać inaczej. Zamiast wpatrywać się w ekran telefonu, lepiej obcować z kulturą. W tym celu koncern zainaugurował autorski program – Kulturalny ORLEN. Towarzyszy mu kampania społeczna "Kultura daje dobrą energię", która ma wywołać dyskusję o cyfrowym uzależnieniu dzieci i młodzieży. Program ma aktywizować do działania, wyrywać z cyber zamknięcia na rzecz zaangażowania w strefę kultury, dialogu, rozrywki oraz relacji międzyludzkich.
Poprzez swoją nową inicjatywę ORLEN chce zapewnić najmłodszym możliwość tworzenia społeczności skupionych wokół kultury. Działania realizowane dzięki programowi mają rozwijać ich wrażliwość, poprawiać jakość życia, wspierać otwartość na innych i różnorodność w postrzeganiu świata. ORLEN chce też pozbawić dzieci małomiejskich kompleksów i dać im szansę na obcowanie z kultura wysoką.
- Zależy nam na budowaniu partnerstw. Chcemy wspierać nie tylko instytucje duże, strategiczne, ale też lokalne, funkcjonujące poza dużymi centrami. Dobrze byłoby, gdyby na przykład dzieci z małej miejscowości z południa Polski mogły przyjechać do Muzeum Narodowego, by zetknąć się ze sztuką na żywo albo by nauczyciele plastyki z Białegostoku mogli wziąć udział w warsztatach organizowanych przez Zachętę. Powinniśmy łączyć doświadczenia, aby na takiej współpracy korzystało jak najwięcej osób. To jest po prostu nasz obowiązek i tak będziemy działać – podkreśla Lidia Kołucka, dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu w Grupie ORLEN.
Wystartował nabór wniosków do programu
Pierwsza edycja programu Kulturalny ORLEN skierowana jest do lokalnych podmiotów i instytucji zajmujących się promocją, wsparciem i rozwojem kultury wśród dzieci i młodzieży. Nabór uczestników rozpoczyna się 3 lutego i potrwa tylko miesiąc – do 3 marca 2025 r. Zainteresowani mogą ubiegać się o maksymalnie 100 tys. zł. Program zakłada wsparcie co najmniej 100 podmiotów, a minimalny łączny budżet na realizację projektów wyniesie 10 mln zł.
Pozyskane z ORLENU środki beneficjenci mogą przeznaczyć m.in. na organizację zajęć i warsztatów, wynagrodzenia dla prowadzących, zakup pomocy dydaktycznych, wynajem obiektów na potrzeby zajęć, organizację wydarzeń kulturalnych oraz realizację nagrań audio-wideo z lub na potrzeby zajęć.
Kryteria oceny wniosków w programie Kulturalny ORLEN są przejrzyste i opisane w regulaminie dostępnym na stronie orlen.pl. Na dodatkowe punkty mogą liczyć instytucje, które organizują zajęcia dla dzieci i młodzieży ze społeczności lokalnych dotkniętych wykluczeniem kulturalnym lub z ograniczonym dostępem do kultury, a także realizujące działania uwzględniające ochronę, promowanie i zachowanie różnorodności kulturowej. Premiowane będą również projekty zawierające w sobie aspekt społeczny, w tym angażujące osoby z niepełnosprawnością, oraz wykorzystujące innowacyjne rozwiązania.
Patronem programu Kulturalny ORLEN jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji można znaleźć na stronie inicjatywy.